Blog

Bent u transparant over de actieradius van een EV-occasion?

Geschreven door Autotrust | 11.november.2024

Regelmatig komen wij praktijkvoorbeelden tegen over de non-conformiteit wetgeving. Dit keer een artikel over de actieradius van tweedehands elektrische auto’s.

Hoe voorkomt ú hierover een geschil met uw klant? Lees onze 5 tips!

1. Wees transparant in de uitleg aan uw klant.
Leg uw klant uit dat er na verloop van tijd degeneratie optreedt. De actieradius die de fabrikant publiceert, is die in de meest optimale omstandigheden.

2. Achterhaal de State-of-Health Value (SoH).
Er zijn verschillende methoden om de State-of-Health van uw auto uit te lezen. Autotrust kan u adviseren welke partij u hiermee kan helpen. Adverteer vervolgens met uw juiste State-of Health Value, zodat u kan voldoen aan de verwachtingen van de consument.

3. Fabrieksgarantie niet altijd van toepassing
De meeste fabrikanten hebben een verlengde fabrieksgarantie op de aandrijfaccu. Wees bewust van het feit dat er voorwaarden aan deze fabrieksgarantie verbonden kunnen zijn zoals bijvoorbeeld aantoonbaar dealer onderhoud of aantoonbare reparatie met originele onderdelen. Als deze zaken niet aantoonbaar zijn is het aan te raden om aanvullend de Autotrust Accu Garantie af te sluiten.

4. Weet dat onjuiste informatie over de actieradius kan leiden tot ontbinding van verkoop.
Zoals u in het artikel kunt lezen: “Een actieradius die 35 procent afwijkt ten opzichte van wat gecommuniceerd is, kan leiden tot ontbinding van de koopovereenkomst.”

5. Adviseer uw klant over de accugarantie van Autotrust.
Hiermee biedt u uw klant de zekerheid die in het verkoopproces nodig is en kunnen we uw klant samen garanderen dat de auto zo lang mogelijk op de weg blijft. Een duurzame keuze dus!