Blog

Van non-conformiteit tot Autotrust: het insiders perspectief van Arne

Geschreven door Autotrust | 11.november.2024

We hebben het genoegen om in gesprek te gaan met een ware expert op het gebied van autogaranties en non-conformiteit, Arne Swart, Commercieel manager bij Autotrust. Benieuwd naar zijn verhaal over autogaranties? U leest het hier.

Even voorstellen…. Hoe lang werk je al bij Autotrust en wat is je functie?
“Ik werk alweer 10 jaar bij Autotrust en ben momenteel Commercieel manager. Ik ben begonnen met het afhandelen van garantie claims en ben in de loop van de jaren steeds meer commerciële werkzaamheden gaan doen. Mijn verantwoordelijkheden omvatten voornamelijk het beheer van commerciële activiteiten en het leiden van de buitendienst. Daarnaast heb ik zelf een actieve rol in het beheren van onze grote klanten en de gesprekken met nieuwe klanten. Ik ben 43 jaar oud, getrouwd met Eva, en we wonen in Groningen. Mijn 'hobby's' zijn onder andere hardlopen, watersporten en lekker eten.”

Wat vind je het mooist aan het bedrijf
Arne: “Wat ik echt waardeer aan Autotrust is de groep met betrokken collega's die gepassioneerd zijn over onze producten. De groei en ontwikkeling die we de afgelopen jaren hebben doorgemaakt, zowel door professionalisering als door trouw te blijven aan onszelf, zijn ook aspecten die ik bewonder. Daarnaast bieden we met de jarenlange opgebouwde kennis van zowel de techniek en defecten van auto’s als van garantie dienstverlening en wetgeving die we in huis hebben, een unieke meerwaarde die ons echt onderscheidt in de markt.”

Kun je uitleggen wat het verschil is tussen non-conformiteitswetgeving en de garanties van Autotrust?
“Zeker. Conformiteit betekent dat de afgeleverde auto voldoet aan de koopovereenkomst. Non-conformiteit houdt in dat de afgeleverde auto niet voldoet aan de verwachtingen die de klant daar redelijkerwijs van mocht hebben. Non-conformiteit is eigenlijk het minimale dat je van een bepaald product mag verwachten. In het geval van een gebruikte auto is het een soort vangnet; afhankelijk van o.a. leeftijd en kilometerstand mag je verwachten dat een auto kan blijven rijden, maar dit betekent niet per definitie dat alle defecten die voorkomen na aflevering kosteloos worden opgelost, wat een consument mag verwachten is onder meer afhankelijk van de leeftijd en kilometerstand van de auto. Door een Autotrust garantie af te sluiten en dit te bespreken met de klant, bied je niet alleen die zekerheid, maar ook transparantie en duidelijkheid. Het is daarmee voor beide partijen duidelijk hoe ze samen omgaan met defecten die zich voordoen na de verkoop van de auto.

Waarom ontwikkelen jullie garantieproducten, terwijl de wetgeving hier al in voorziet?
“De wetgeving is niet duidelijk, vooral niet in het geval van een occasion. Er is een groot grijs gebied, wat niet goed is voor zowel de koper als de verkoper. Onze producten helpen de verkoper om niet alleen aan de verplichtingen te voldoen, maar ook om duidelijkheid te geven. Bovendien ontzorgen wij de verkoper, door de garantieafhandeling uit handen te nemen en kan de verkoper het garantierisico verleggen naar Autotrust.”

“Er is een groot grijs gebied, wat niet goed is voor zowel de koper als de verkoper.”

Hoe bepaal je of een reparatie onder non-conformiteit valt en hoe verschilt Autotrust hierin?
“Uiteindelijk kan alleen een rechter bepalen wat in een specifiek geval als non-conform wordt beschouwd. Onze collega's bij Autotrust kunnen echter door hun ervaring een redelijke inschatting maken van wat in een geval van non-conformiteit verwacht mag worden. Onze dienstverlening zit ‘m vooral in het ondersteunen van de verkoper om non-conformiteit discussies te voorkomen. Het verschil met Autotrust is dat we duidelijkheid en transparantie bieden. De voorwaarden van Autotrust-garantie worden meerdere keren gedeeld met de consument, zodat deze precies weet wat hij van de garantie kan verwachten.”

Wat is de impact van het verlengen van de periode van omgekeerde bewijslast van 6 naar 12 maanden?
“Het verlengen van de periode van omgekeerde bewijslast van 6 naar 12 maanden heeft wel degelijk impact. Een occasion is een technisch complex product, dus het risico op non-conformiteit over 12 maanden is groter dan over 6 maanden. Daarnaast kost het natuurlijk meer tijd om garantiegevallen over 12 maanden af te handelen. De verlenging van de omgekeerde bewijslast heeft ook veel publiciteit gekregen, waardoor consumenten beter geïnformeerd zijn over non-conformiteit. Dit heeft invloed op de verwachtingen van consumenten ten aanzien van garantie en kan het gedrag van autobedrijven beïnvloeden. Autotrust kan adviseren hoe hiermee om te gaan en zal later dit jaar zelfs een training hieraan wijden.”