De occasionmarkt verandert razendsnel. Waar je enkele jaren geleden voor €15.000 nog een jonge occasion kon kopen, zijn de prijzen nu gemiddeld een stuk hoger. Hierbij liggen de verwachtingen in 2025 ook veel hoger: consumenten eisen steeds meer waar voor hun geld. Commercieel Manager Arne Swart ziet dat duidelijke communicatie en het goed managen van klantverwachtingen essentieel zijn. In dit interview deelt Arne zijn expertise.
Hoe helpt Autotrust autobedrijven om waarde toe te voegen aan de occasion?
"Bij Autotrust bieden we onze klanten 6, 12 of 24 maanden zekerheid en ontzorging, waarmee je je als verkoper kan onderscheiden van andere aanbieders op de occasionmarkt. Onze landelijke dekking zorgt ervoor dat consumenten niet terug hoeven naar de verkoper en zelfs reparaties in het buitenland kunnen laten uitvoeren. Wat ons product echt uniek maakt, is dat consumenten hun auto in hun eigen woonplaats kunnen laten repareren. In een tijd waarin wachttijden bij garages lang zijn, kunnen wij snel een diagnose laten stellen. Dankzij onze afspraken met autobedrijven kunnen we dit in de meeste gevallen binnen 5 werkdagen regelen, wat een enorme geruststelling biedt in deze drukke tijden."
Kun je kort uitleggen wat de rol van Autotrust is voor autobedrijven en consumenten?
“De rol van Autotrust voor autobedrijven is drieledig. Ten eerste ontzorgen we het autobedrijf door de de garantieafhandeling uit handen te nemen. Het autobedrijf kan zich daardoor volledig focussen op bijvoorbeeld de in- en verkoop van auto’s. Ten tweede verleggen we het risico: Autotrust neemt het risico op garantieclaims over. Het gemak van een garantie van Autotrust is dat je op voorhand weet van de verdient. Je koopt het garantierisico af, zo heb je geen verrassingen achteraf. Ten slotte zijn we een kennispartner. Door onze jarenlange ervaring met garantieclaims afhandelen weten we als geen ander wat de meest voorkomende defecten zijn en de efficiënte oplossingen hiervan. Daarnaast weten we ook veel over de wet- en regelgeving omtrent garantie, en hoe je hier slim mee om kunt gaan. Zo organiseren wij kennissessies voor autoverkopers, deze worden met veel enthousiasme ontvangen en als zeer nuttig ervaren.”
Quote: Arne: “Wij hebben een groot netwerk met reparatiepartners en specialisten. Voor de consument zorgen wij ervoor dat ze bij de juiste specialist terecht kunnen. Wij streven naar een snelle en vakkundige reparatie in de eigen omgeving.”
Wat maakt ons garantieaanbod uniek in de markt voor occasions?
“Wat Autotrust uniek maakt, is dat we een afdeling hebben met technische specialisten die de garantieclaims afhandelen – en het contact met de consument overneemt. Het wordt vaak onderschat hoeveel tijd het klantcontact per garantieclaim in beslag neemt. Daarnaast heeft Autotrust een uniek concept voor (grotere) partijen die een totaaloplossing zoeken voor garantieafhandeling. Autotrust neemt alle garantieafhandelingen en klantcontact over, beheert het risico en kan garantiekosten verlagen.”
Hoe draagt de garantie van Autotrust bij aan het verbeteren van de klantbeleving bij autobedrijven?
“Autobedrijven zijn heel goed in het leveren van een positieve verkoopervaring. We zien dat negatieve reviews vaak het gevolg zijn van een negatieve garantiekwestie. Autotrust neemt het proces over, dus kunnen wij ook de emotie uit de garantieafhandeling halen. Dit kan een verkoper veel gemoedsrust opleveren. Bovendien draagt het absoluut bij aan een positieve klantervaring.”
Wat zijn de grootste uitdagingen voor autobedrijven als het gaat om het aanbieden van garanties op occasions, en hoe helpt Autotrust hen deze te overwinnen?
“De online autoverkoop is vooral gericht op prijs, waardoor het lastig is om een auto inclusief garantie en service te adverteren & verkopen. De Autotrust garantie biedt meerwaarde en zekerheid aan de consument, waardoor het een aantrekkelijk product is om aan te bieden. Daarnaast biedt Autotrust een aantal tools om de meerwaarde van de garantie aan de consument inzichtelijk te maken. Zo hebben we promotiemateriaal beschikbaar, organiseren we Autotrust Kennissessies voor verkopers en kan het autobedrijf zelf een marge instellen in ons garantieportaal”.
En de consument?
“Consumenten verwachten steeds meer van een occasion en een verkoper, gezien de gestegen occasionprijzen. De consument betaalt in zijn ogen een fors bedrag voor een gebruikte auto met wat meer ervaring. Het wordt voor de verkoper zo lastig om aan de hoge verwachtingen van de consument te voldoen. Hierin helpt het niet dat de consument onder de noemer ‘wettelijke garantie’ verwacht dat alle problemen een jaar lang kosteloos worden opgelost. `Onze garantieproducten kunnen helpen om deze verwachting te managen en middels de eerdergenoemde trainingen biedt Autotrust de verkoper handvaten om zijn klanten zo goed mogelijk te kunnen adviseren over dit toch wel lastige onderwerp”.