De sleutel tot succes bij online occasionverkoop ligt in het aanbieden van gemak en extra zekerheden. Nieuwe initiatieven op dit gebied bereiken de markt, zoals het alles-in-één onderhoudsabonnement of de unieke garantie voor elektrische occasions die de degradatie van het accupakket afdekt.
Online shoppen heeft onze manier van kopen definitief veranderd. Het is snel, gemakkelijk en je kunt goed prijzen vergelijken. Uit een terugkerende peiling van ABN AMRO blijkt dat inmiddels 21 procent van de consumenten online verkiest boven stenen winkels, tegenover 10 procent 5 jaar eerder. “Blijkbaar heeft de huidige consument meer behoefte aan efficiënt en doelgericht winkelen en verliest ‘funshoppen’ aan populariteit”, concludeert het rapport.
Frouwke Herder, Managing Director van garantiedienstverlener Autotrust, ziet nog een verklaring: zij merkt dat online winkels steeds beter doorhebben wat consumenten willen. “Mensen zijn steeds meer bereid om spullen online te kopen doordat online winkels steeds meer zekerheden bieden. Van ‘binnen 24 uur in huis’ en ‘gratis retourneren’ tot lange garanties. Daardoor is er steeds minder noodzaak om nog een fysieke winkel binnen te stappen.”
Herder merkt dat die trend ook de automotive sector bereikt, met name als het gaat om occasions. “Daarbij gelden dezelfde principes: als kopers meer zekerheid krijgen op het gebied van garanties en service, zoals proefritten aan huis, durven ze het sneller aan om online te kopen.”
Autobedrijven besteden het uitvoeren van garantie- en onderhoudsoplossingen vaak uit aan externe partijen. Een van de grote aanbieders op dat gebied is Autotrust, sinds begin dit jaar onderdeel van Bovemij. “We ontzorgen autobedrijven door het garantie- en claimproces helemaal uit handen te nemen”, aldus Herder. Autotrust heeft importeurs en leasemaatschappijen als klant, naast garageformules en universele autobedrijven, en hanteert daarbij een specifieke aanpak. “Veel van onze concurrenten laten het contact met de consument over aan het mobiliteitsbedrijf. Autotrust daarentegen neemt de communicatie met de klant helemaal over, indien het mobiliteitsbedrijf dat wenst.
Als iemand een auto heeft gekocht en een beroep moet doen op de garantie, kan de consument Autotrust bellen voor de oplossing, inclusief de communicatie met consument en reparateur.” Andersom gebeurt ook: na aanschaf van een nieuwe auto neemt Autotrust contact op met de koper om uit te leggen hoe de garantie werkt en hoe de consument een eventueel defect kan melden. Ook het einde van de garantietermijn is weer een contactmoment.
De ANWB startte recent haar nieuwe occasionlabel en regelde de garantieafhandeling via Autotrust. Herder: “Zo’n eigen label van de ANWB geeft consumenten vertrouwen. De ANWB kan dat vertrouwen alleen waarmaken als de zaken op de achtergrond goed zijn geregeld.” Bijzonder aan de constructie met de wielrijdersbond is dat Autotrust financieel onafhankelijk dekkingsbesluiten kan nemen. “Het risico ligt bij het autobedrijf; wij managen en beheren de garantiekosten. Dat betekent dat we een gezamenlijk belang hebben om het goed te doen voor de consument.”
In de nabije toekomst voorziet Autotrust ook veel vraag naar garanties voor batterij-elektrische voertuigen. “Daarom ontwikkelen we ook een garantie voor defecten aan aandrijfbatterijen en voor de degradatie van het accupakket. Zo’n degradatiedekking is uniek”, claimt Herder. Binnenkort start Autotrust daarvoor een pilotproject, waarbij het cijfers van onder meer autofabrikanten legt naast de verwachtingen van de consument. “We willen precies in kaart hebben hoeveel de batterijcapaciteit afneemt en hoe de consument daar tegenaan kijkt. Als je een jonge elektrische occasion koopt, hoe goed moet volgens jou het accupakket dan nog zijn?”
Een ander proefproject – dat start in oktober – is het aanbieden van onderhoudsabonnementen op occasions. “Daarin kun je reparatie, onderhoud, slijtage en banden onderbrengen. Voor veel autobedrijven is dat zo’n beetje de heilige graal.” Herder beaamt dat Autotrust daarmee niet de eerste is, maar wel een van de pioniers. “Op papier is het simpel: je dekt via een vast maandbedrag verrassingen bij reparatie of onderhoud af. Tegelijkertijd ziet de consument dat er elke maand een bedrag wordt afgeschreven. Incidenteel een dure reparatie of vervanging kan goedkoper lijken, maar is dat vaak niet. Het is spannend hoe goed het aanslaat.”
Volgens Herder zijn de accu-degradatiedekking en het onderhoudsabonnement belangrijke extra manieren om de online occasionkoper broodnodige zekerheden te bieden. Zodat ze net als in de retail steeds vaker de stenen showroom verruilen voor de digitale marktplaats. “De automotive sector heeft online nog veel terrein te winnen. Extra zekerheid geven helpt daarbij”, besluit zij.
Bron: Automotive-Online