Bij 'pure' online occasionverkoop wordt de consument gevraagd om duizenden euro’s over te maken voor een nog ongeziene occasion.
Hoewel dit een grote stap is, lijken de eerste online occasionverkopers successen te boeken. Het fenomeen groeit gestaag. Wat ziet de consument in een online koopproces?
De kwaliteit wordt écht gegarandeerd. Online occasionverkopers hebben goed begrepen dat alles draait om vertrouwen.
De consument wordt naast ongekende transparantie, heel veel aanvullende zekerheden geboden: Niet goed - geld terug en lange, allesomvattende garantie trekken de koper over de streep.
Vaste prijs, geen autoverkoper. Vaak onterecht, maar de occasionverkoper prijkt al jaren bovenaan de lijst van minst vertrouwde beroepen.
In het online koopproces hoeft de consument zich echter geen zorgen te maken over de zo gevreesde confrontatie met de autoverkoper.
Natuurlijk vindt er nog vaak een telefonisch verkoopgesprek plaats, maar er valt in ieder geval niets te onderhandelen. Veel consumenten vinden dat een prettig idee.
Lagere prijs? Amerikaans onderzoek (iSeeCars.com-2019) wees uit dat occasions die uitsluitend online gekocht kunnen worden substantieel lager geprijsd zijn dan occasions in de showroom.
Waarschijnlijk ligt de uiteindelijke verkoopprijs gemiddeld niet echt lager (omdat in de showroom vaak nog korting moet worden gegeven), maar toch: De perceptie van een fair prijsniveau versterkt de online propositie.
Nu de pioniers aantonen dat online occasionverkoop succesvol kan zijn, valt te verwachten dat meer aanbieders zich zullen melden op deze markt.
Het aantal showrooms neemt al jaren gestaag af, waardoor de fysieke nabijheid van de occasion toch al een steeds kleinere factor wordt. Bovendien: een nieuwe generatie autokopers kent geen angst om een auto online te kopen.
De rol van AUTOTRUST bij online occasionverkoop.
Het succes van de online occasion verkoper hangt (mede) af van een goede en betaalbare fulfilment; tijdens, maar vooral ook na de verkoop.
Garantie, en het nakomen van andere beloften-na-koop, zijn onderdeel van deze fulfilment. De koper moet de occasion garantie landelijk kunnen claimen (omdat de koper overal vandaan kan komen) en de reparatie moet lokaal kunnen plaatsvinden. Deze belofte nakomen is arbeidsintensief en vergt specialistische kennis en infrastructuur.
Autotrust werkt samen met bijna alle ‘pure’ online occasionverkopers in Nederland.
Zo beschikt Autotrust over software die gemakkelijk geïntegreerd kan worden met bijna ieder verkoopplatform. Daarnaast heeft Autotrust een professioneel contact-center voor direct contact met consumenten.
Zo wordt garantie-fulfilment een automatisme waar de online verkoper niet meer naar om hoeft te zien. Indien u plannen heeft om online occasions te verkopen, praat dan met Autotrust over fulfilment.
Gerben van Dam